Neste steg var å innføre Digitalt tilsyn fra Tellu i flere av kommunens omsorgsboliger. Nå kunne lokalt helsepersonell få oversikt over flere pasienter på flere ulike rom samtidig, i særdeles høy lyd- og bildekvalitet, selv i svært lysfattige rom. Dette resulterte i at helsepersonellet ikke behøvde å fysisk gå inn på rommet til beboerne, og man unngikk unødvendig forstyrrelse av nattesøvnen.
«Ofte referer vi til ‘the corridor problem’», sier Caroline Cappelen. «Dersom du er alene på nattevakt med ansvar for mange pasienter og skal utføre faste tilsyn på hvert av disse pasientrommene gjennom vakten, har du jo ikke forutsetninger for å vite hva som rører seg på innsiden av døren i det øyeblikk du går ut derfra. Dessuten risikerer du med stor sannsynlighet å vekke pasienten når du beveger deg inne på rommet. Dette vil igjen kanskje medføre at hun vandrer og vekker naboen. På den måten eskalerer situasjonen uten at du egentlig har forutsetning for å være i forkant.»
Ved hjelp av teknologien så man derfor økt kvalitet i helsehjelpen som ytes, samt bedret livs- og søvnkvalitet for brukerne. Samtidig gir det også en samfunnsøkonomisk gevinst som et resultat av reduserte kostnader for minsket behov for sykehjemsplasser.
«For pasienten har dette skapt en følelse av kontroll å kunne bo i sitt eget hjem, og pårørende blir trygge, i tillegg til at vi ivaretar pasientsikkerheten. De teknologiske løsningene gir oss en unik mulighet til å tilpasse oss hver enkelt pasients behov, med pasienten i sentrum», sier Tanja Fredenborg.