Bedre kontakt med sykehuset
Også for den tidligere småbrukeren Asle Nystad (68) i Brønnøysund har det nye systemet vært til god hjelp. Nystad har cystenyre, og de gangene han skal til nyrekontroll på sykehuset, må han fly til Bodø på morgenen – med retur på kvelden.
– Før måtte jeg skrive opp alt på et skjema, som jeg sendte av gårde en gang i uka. Sånn sett synes jeg at kontakten med sykehuset er blitt bedre, nå som alt blir sendt inn hver dag, sier Nystad.
Han forteller at han egentlig ikke tenker så mye på teknologien som gjør dette mulig – så lenge det virker. – Det eneste jeg forholder meg til, er at det hele er lettvint, legger Nystad til.
– Jeg leser av tallene på morgenen, og taster det inn på mobilen. Så bruker jeg blodtrykksmåleren og vekten, som sender alt av seg selv. Da vet jeg at de har fått det de trenger på sykehuset, sier Nystad. – De ser om alt er som det skal. Og om maskinen for eksempel ikke fungerer, ringer de meg opp. Nå er det som regel de som kontakter meg, mer enn at jeg kontakter dem.