
Smart teknologi for en enklere hverdag
Da Anders Weltzin Opdahl startet som rådgiver for velferdsteknologi i Ålesund kommune i 2018, var de i en spennende fase av et omfattende regionalt prosjekt. Ålesund og 24 nærliggende kommuner hadde nettopp gjort en stor anskaffelse innen velferdsteknologi. Anders, med sin tekniske bakgrunn og lidenskap for tall, var ivrig etter å se hva løsningene kunne gjøre for å forenkle deres hverdag.
Til daglig arbeider Anders på Teknisk Hjelpemiddelsservice, som er ansvarlig for kommunens hjelpemiddellager og velferdsteknologi. Her blir det blant annet programmert trygghetsalarmer som hjemmetjenesten installerer. Det var nettopp i dette arbeidet at han begynte å legge merke til utfordringer knyttet til gamle alarmer.
– Problemene oppsto fordi vi fikk tekniske varsler på utgåtte trygghetsalarmer, men vi hadde ikke mulighet til å spore hvilken bruker som hadde hatt dem tidligere, forteller Anders.
Forsøk på manuell registrering av serienumre og brukerinitialer viste seg raskt å være krevende. Med et høyt volum av trygghetsalarmer var det vanskelig å holde oversikt, og menneskelige feil førte til at varsler ble hengende igjen i systemet.
Løsningen kom til dem ved en tilfeldighet da de hørte om Legrand Cares’ løsning for håndtering av digitale trygghetsalarmer, Care Management Portal (CMP) med BI-dashbord. Med denne løsningen kunne de søke opp serienummeret til sensorene som er tilkoblet en trygghetsalarm, og raskt finne ut hvem den tilhørte.
– Det har gitt oss bedre oversikt og redusert arbeidstiden betydelig

Nå har kommunen bedre oversikt over tekniske varsler og batterifeil. I tillegg kan de enkelt se hvilken basestasjon alarmene er koblet til, noe som hjelper dem med å identifisere feilplasseringer og kontakte brukere ved behov.
Selv om lokasjonsdataene ikke er nøyaktige, gir de nok informasjon til å handle. - Det er en stor forbedring, sier Anders.
Forenklet hverdag og bedre ressursutnyttelse
BI-dashbordet har hatt stor innvirkning på arbeidshverdagen til Anders og hans kolleger.
– Det har gitt oss bedre oversikt og redusert arbeidstiden betydelig, sier han. – Uten denne oversikten kunne vi ha risikert å bytte ut mer utstyr enn nødvendig, eller hatt problemer med å avgrense feil knyttet til gammelt utstyr.
Anders fremhever at suksessen med innføringen av velferdsteknologi i stor grad handler om avgrensning og gradvis implementering.
– Vi startet med mindre anskaffelser, som trygghetsalarmer med aktive og passive varsler, og kjørte dette som egne prosjekter. Dette gjorde det lettere å bygge erfaring, dele informasjon og heve kompetansen steg for steg, sier han.
Ønsker du å lære mer om tjenesten, eller har spørsmål om hvordan dere kan komme i gang?
Fyll ut skjemaet her, så kontakter vi deg!
Fakta om CMP Premium med BI-dasbord
CMP Premium er en portal for administrasjon av mobile og stasjonære trygghetsalarmer med sensorer i sanntid. Det er en sentral komponent i Legrand Cares' løsning for håndtering av digitale trygghetsalarmer.
Den gir deg blant annet:
- oversikt over alle alarmer og relevante hendelser
- status på enhetene dine
- redundant og uavhengig overvåkning av hver enkelt trygghetsalarm og sensor
- oversikt over enhetenes tekniske status
.png?width=2000&height=1675&name=04%20INDIVIDUALES_TRANSPARENTE_00000%20(1).png)