Lokasjon spiller ingen rolle
– Det spiller ingen rolle hvor vi sitter, vi har den informasjonen vi trenger og skal behandle brukeren ut ifra de opplysningene vi har, forteller Renate. De ansatte ved responssenteret har en del informasjon om brukerne allerede før alarmen går. Dette er info som navn, adresse, pårørende og i noen tilfeller er det også informasjon om sykdommer eller spesielle behov dersom det er påkrevd for å yte en god oppfølging av brukeren.
– På bakgrunn av den informasjonen som er tilgjengelig og den høye faglige kompetansen de innehar, spiller det ingen rolle at responssenteret holder til i Kristiansand og brukeren er lokalisert andre steder i landet. Brukeren vil alltid få den hjelpen og oppfølgingen de trenger, om dette er ved at hjemmetjenesten blir tilkalt, sykebil rekvirert eller at pårørende blir varslet. – Vi tror at ved å ha ett responssenter så blir det et dedikert personell som behandler alle brukerne likt uavhengig av lokasjon, forklarer Renate.
Det skal sies at en del brukere i Bærum kommune var meget skeptiske til at responssenteret skulle ligge i Kristiansand, når utrykningstjenesten holder til i Sandvika. Det var utrygghet knyttet opp mot at ikke en og samme aktør skulle vurdere og rykke ut på innkomne alarmer (slik kommunen har hatt det tidligere). Men erfaringene hittil har vist at det ikke spiller noen rolle om responssenteret ligger et annet sted i landet enn utrykningstjenesten. Det erfares at responssenteret i Kristiansand har en høy grad av faglig kompetanse og at de ansatte yter god service til brukerne.
– Vi opplever at de er dyktige på å komme med tilbakemeldinger til oss hvis de trenger flere opplysninger om brukerne for å kunne ta en riktig vurdering ved utløst alarm, sier Løvlid. – Det er dog noen av våre brukere som har nevnt at de kan ha utfordringer med å forstå dialekten til noen av de ansatte, påpeker hun.